دانستنی ها

معرفی قطعات موبایل (مقاومت۲ )

برای تکمیل توضیحات و شناخت بیشتر ابتدا پست قبلی مربوط به معرفی قطعات ( مقاومت۱)  را در مجله موبایل تیم کامل مطالعه کنید.

مقاومت های متغیر

این گونه از مقاومت ها مقدر آن ثابت نیست و عوامل مختلف محیطی و فیزیکی باعث تغییر مقدار مقاومت آن می شود. انواع مقاومت های متغیر بسته به نوع استفاده آنها عبارتند از پتانسیومتر، وریستور ، ترمیستور مقاومت LDR و مقاومت MDR

وریستورVDR

این مقاومت ها با ولتاژ دریافتی تغییر می کنند و مقدار مقاومتشان به مقدار ولتاژ ورودی بستگی دارد.یعنی در اثر افزایش ولتاژ بیش از حد، چون به صورت موازی در مسیر مدار است مقدار مقاومت آن کاهش پیدا می کند و مقدار ولتاژ اضافی را به زمین منتقل می کند تا به قطعات دیگرآسیب نرسد. معمولا به رنگ خاکستری تیره است و در حالت سالم در حدود ۵۰KΩ مقاومت دارد.بیشترین استفاده وریستور در مسیر مدارات بلندگو، میکروفن کلید خاموش/ روشن، بازر، شارژ، صفحه کلید، مسیر باطری را دارد. چون جنبه محافظتی دارد و به صورت موازی است می توان در صورت خرابی جای آن سیم کشید ولی جنبه حافظت آن حذف می شود. بسیار به آب و رطوبت حساس اند و در گوشی های آبخورده باید حذف شوند. در صورت خرابی اتصال کوتاه می شوند و در تست بازر مولتی متر فقط صدای بوق شنیده می شوند.

ترمیستورPTC . NTC

مقدار این نوع مقاومت ها نسبت به حرارت تغییر  می کند، مقاومت NTC با افزایش دمای محیط یا برد مقاومتشان کم می شود و جنبه محافظتی از سایر قسمت ها در مقابل افزایش دما را دارند. یکی از علت های عدم شارژ ،گوشی شارژ نکند.مقاومت ترمیستور برای اندازه گیری دمای باطری هنگام شارژ، فرمان افزایش دما و خاموشی گوشی همگی از وظایف یا علل خرابی این مقاومت است. برای تست آن ابتدا مقدار مقاومت را اندازه گیری می کنیم سپس به مقاومت حرارت می دهیم و دوباره اندازه گیری می کنیم، باید در این حالت مقاومت تغییر کرده باشد در غیر این صورت مقاومت خراب است.

مقاومت فتورزیستور LDR

مقاومت متغیری است که مقدار آن تابع محیط است. در مدارات موبایل معمولا این مقاومت ها در مسیر نور پس زمینه یا فلاش دوربین و یا در گوشی های هوشمند به عنوان حسگر نور (light sensor) استفاده می شوند. به رنگهای قرمز،سفید،سبز وآبی در صفحه نمایش و سایر قسمت های برد استفاده می شود.

مقاومت MDR

این مقاومت ها وابسته به میدان مغناطیسی هستند که معمولا در گوشی های تاشو هنگام بسته شدن گوشی و خاموش شدن ال سی دی از این نوع مقاومت ها استفاده می شود . در برنامه های قطب نما، جهت نما و قبله نما و برنامه های مشابه و همچنین کیف های فلیپ کاور از این حسگر استفاده می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *