دانستنی ها

معرفی قطعات موبایل (خازن)

انجام موفقیت آمیز تعمیرات موبایل مستلزم شناخت و دانش تئوری و عملی تعمیر می باشد. بدون شناخت قطعات موبایل قطعاً نمی توانید به سمت درست کردن یک گوشی خراب قدم بردارید. برای اینکه بتوانیم به راحتی قطعات داخلی و بردهای موبایل را تعمیر کنیم و یا ایراداتی که در نحوه کارکرد گوشی های مختلف بوجود می آید را برطرف کنیم به داشتن دانش اولیه فنی از گوشی های موبایل نیاز داریم.خازن معیاری برای توانایی نگهداری و ذخیره سازی ولتاژ را ظرفیت خازن می باشد، به این معنی که چه مقدار ولتاژ یک خازن، قادر به نگهداری انرژی الکتریکی است. ظرفیت خـــازن را بـا فــاراد (F) نشان می دهند، یک فاراد واحد بزرگی است، معمولا خازنهای استفاده شده در موبایل با ظرفیت های µF.F. ɲF می باشند، البته مقدار ولتاژ قابل تحمل خازن نیز اهمیت دارد. مثلا خازن ɲF56 (خازن دوربین آیفون است) که ولتاژ تا ۶.۳ ولت را میتواند تحمل کند.انواع خازن های مورد استفاده در موبایل معمولا از مدل خازن سرامیکی و تانتا لیومی هستند.

خازن سرامیکی

این مدل خازنها قطبی نیستند (قطب مثبت و منفی ندارند) معمولا به رنگهای کرم ، قهوه ای و طوسی در مدارات موبایل استفاده می شوند. دی الکتریک این خازن ها از جنس سرامیک می باشد، ضعف این خازنها حساسیتشان به دما است و در صورت افزایش دما ظرفیت خازن تغییر می کند که همین امر باعث تغییر در عملکرد موبایل می شود، در کل این خازنها زیاد خراب می شوند. بیشترین کاربرد این خازن در موبایل به عنوان نویزگیر است.

روش تست خازن سرامیکی

برای آزمایش این نوع خازن ها ابتدا مولتی متر را روی حالت بازر میگذاریم، پراب ها را دو سر خازن میگذاریم(جهت آن مهم نیست) ، اگر بوق نزد خازن سرامیکی سالم است. در صورت خرابی اتصال می شود و یکسره صدای بوق می آید.

خازن تانتالیومی

این نوع خازن ها از نوع قطبی هستند (یعنی دارای قطب مثبت و منفی است). اکثرا به رنگ زرد با یک نوار قهوه ای که معرف قطب مثبت است می باشند، نوع دیگری از این خازن ها به رنگ قرمز یا نارنجی است،که پایه مثبت آن به وسیله یک زائده مشخص شده ، در مدل های دیگر از خازنهای تانتالیومی به رنگ سفید- مشکی هستند که طرف سفید پایه مثبت را مشخص می کند.

روش تست خازن تانتالیومی

برای آزمایش ابتدا باید خازن را تخلیه کنیم ، برای این کار به وسیله یک سیم لاکی آن را به دو سر خازن وصل می کنیم تا خازن تخلیه شود، مولتی متر را روی دامنه اهم تنظیم می کنیم ، پراپ مثبت و منفی را روی خازن دو سر می گذاریم، مقاومت نمایشی به طور دائم در حال تغییر است تا بعد از مدتی به عدد ثابت یک میرسد در این حالت سالم می باشد. برای تست بازر هم دو سر پراپ را براساس جهت وصل می کنیم لحظه ای یک صدای بوق کوتاه شنیده می شود و بعد قطع می شود.

و در آخر

اگر در تست هر دو روش را انجام دادید و نتیجه های مذکور رویت نشد خازن سوخته و باید تعویض گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *